Monochrome Talk – 2001

Eiichiro Oda i Akira Toriyama (creador de Bola de DracDr. Slump) van participar en una entrevista titulada “Monochrome Talk” que va ser publicada el 24 de juliol de 2001 al primer Color Walk de One Piece, una antologia d’imatges i portades en color dibuixades pel mateix Oda.

Hem pogut trobar l’entrevista completa gràcies als webs vamosajugar.net i thegrandline.com, i Care124 l’ha traduïda en català, en col·laboració especial amb el web, i aquí la teniu:

Monochrome Talk

Pregunta: Comencem, Oda-sensei. Ens pots dir què penses sobre en Toriyama-sensei?

Oda: Evidentment. És Déu! Està a un nivell completament diferent. Resumint, és massa bo dibuixant.

Toriyama: És una situació una mica compromesa… (riu)

Oda: Per ser sincer, mai he llegit “Arale-chan” (Nota: el nom del manga és Dr. Slump). El meu primer contacte amb el manga d’en Toriyama-sensei va ser amb el segon episodi de Bola de Drac, que em va encantar des del primer moment. Vaig pensar «És massa bo». En aquella època m’agradava molt Disney, però vaig pensar «Això és encara millor». Te’n recordes d’aquell personatge anomenat Ranfan del [21è] Torneig Mundial d’Arts Marcials?

Toriyama: Ah, sí, ella hi era!

Oda: Se’m fa estrany preguntar-te si te’n recordes, però sembla que has oblidat molts personatges…(riu). En fi, recordes que la Ranfan es treia la roba, no? Les seves aixelles en aquella escena estaven molt ben dibuixades. Vaig pensar que eres la primera persona que dibuixava unes aixelles amb tanta precisió. Llavors jo sempre dibuixava les aixelles. Les aixelles, i les mans d’en Tao Pai Pai.

Toriyama: En Tao Pai Pai…? Estàs parlant de personatges poc importants.

Oda: Què? En Tao Pai Pai és un personatge MOLT important!

Toriyama: El paio amb la trena?

Oda: Sí, sí, l’assassí. El paio que tirava una columna al cel i s’hi pujava.

Toriyama: Ah, sí, ho vaig dibuixar.

Oda: Les seves mans estaven molt ben dibuixades. En aquella època només dibuixava mans. Aquestes dues coses són les que més em van impressionar de Bola de Drac: aixelles i mans.

Toriyama: Però Bola de Drac va passar a tenir personatges cada cop més musculosos. En realitat me’n penedeixo de no haver estudiat bé els músculs, i encara no ho he fet…

En Son Goku dibuixat per Eiichiro Oda en motiu de l’entrevista amb Toriyama, autor de Bola de Drac

Oda: Toriyama-sensei, la manera com «s’inflaven» els teus personatges era impressionant. Fins i tot essent un lector de Musculman vaig pensar: «increïble!» (Riu).

Toriyama: Em vaig concentrar molt en l’aspecte dels músculs, de manera que si els mires com si fossin de veritat, no són correctes.

Oda: No, no, són perfectes. Sensei, fins i tot les noies que dibuixes són força musculoses. Crec que les fa una mica atractives.

Toriyama: Això és perquè no dibuixo bé les noies (riure sec).

Oda: Ah sí… Toriyama-sensei, les teves il·lustracions de robots són genials.

Toriyama: La majoria també són del tot inventades. Però al meu cap estan els «plànols» que determinen com es mouran i on aniran els tancs de combustible.

Oda: Per això són genials. Normalment no es pensa en coses així. Jo no tinc ni idea de màquines, de manera que no en puc dibuixar.

Toriyama: La lògica que hi ha darrere tot això és falsa, però tot i així, pels robots amb formes estranyes normalment penso: «Com m’hi podria posar dins?», i coses així.

Oda: Bé, la forma no ha de ser pràctica en la vida real.

Toriyama: Però ja saps, dibuixar-los en una vinyeta és una cosa; però si ho fas en un manga els has de fer reaparèixer moltes vegades. És un rotllo. Si m’esforço fins al límit per dibuixar alguna cosa, acaba jugant en contra meva.

Oda: Cert, no és el mateix quan has de fer que es mogui. Això em recorda una cosa. Recordes que a Bola de Drac en Pilaf i els seus sequaços tenien robots que es combinaven, no?

Toriyama: ???

Oda: Doncs els tenien. Em va agradar tant que els tres robots es combinessin! Vaig pensar: «Increïble!». I quan només en combinaven dos, tenia forma d’estruç.

Toriyama: Oh! Era per transportar-se?

Oda: Sí.

Toriyama: Un robot.

Oda: Sí.

Toriyama: Oh…crec que vaig dibuixar alguna cosa així.

Oda: Fins i tot vas pensar en les seves transformacions.

Toriyama: Vaig pensar en tantes coses?

Oda: Sí, ho vas fer (riu).


Pregunta: De totes les il·lustracions que recordeu, quines creieu que són les vostres preferides?

Toriyama: La meva il·lustració preferida?

Oda: Ja ho sé. En Toriyama-sensei potser no se’n recorda, però recordo haver vist un comentari seu sobre això.

Toriyama: De veritat?

Oda: Ho vas comentar en una entrevista.

Toriyama: Aquesta? (assenyala la il·lustració que teniu a la dreta)

Oda: Exacte. Vas dir que era l’única que t’agradava. I jo pensava: «I les altres què?».

Toriyama: És veritat, sí, sí, ho vaig dir, vaig dir que era la meva preferida! Però ara, mirant-la em pregunto per què la vaig triar.

Oda: (Riu molt)

Toriyama: Potser m’agradava perquè el fons verd-i-groc era molt bonic?

Oda: Bé, en el teu comentari de llavors vas dir que t’agradava com n’estava d’equilibrat el robot.

Toriyama: Potser llavors pensava que havia quedat realment bé?

Oda: Si no ho sap el propi autor, ningú pot saber-ho.

Toriyama: Què me’n dius de la teva il·lustració preferida, Oda-kun?

Oda: La meva preferida… Ha de ser aquesta. El pòster gegant per la Jump en la qual vaig dibuixar els cinc [membres de la tripulació] junts per primer cop. En aquesta il·lustració la tripulació d’en Ruffy és tota sobre un os polar. Vaig fer-la molt gran.

Toriyama: Què!? La vas dibuixar en mida real!?

Oda: La vaig dibuixar apropant-me al màxim a la mida real. Vaig enganxar dos fulls de paper i vaig dibuixar les vores.

Toriyama: Què? Vas enganxar dos folis!?

Oda: Al principi dibuixava les il·lustracions enganxant papers. Més endavant em vaig adonar que en tenia prou amb dibuixar-les en un DIN-A 3.

Toriyama: Oh, vaja, t’ho prens seriosament (riu). Però així és com funciona, perquè al principi no saps com dibuixar un manga.

Oda: (Riu) Bé, en realitat no saps.

Toriyama: Al principi també dibuixava efectes sonors com «BOOM» fent servir un regle (riu).

Pregunta: Oda-sensei, segons la teva opinió, quina és la millor il·lustració d’en Toriyama-sensei?

Oda: La portada del volum 2 [del manga] és una de les meves preferides. Tenia un estil de color «de terra» molt bonic, i estava molt bé.

Toriyama: Aquesta la vaig dibuixar en paper de color. Vaig dir: «no em puc permetre dibuixar en paper blanc!» i per això va ser una de cinc setmanes consecutives dibuixant pàgines a color.

Oda: És una broma! Cinc setmanes seguides dibuixant a color!?

Toriyama: M’hi van obligar! M’hi va obligar en Torishima-san! T’obliga a fer coses increïbles! (riu)

Oda: Cinc setmanes seguides és dur! A mi ja se’m ressenten les mans amb només dues.

Toriyama: Per què t’agrada aquesta il·lustració?

Oda: És dinàmica, però dona calma. Crec que és el que m’agrada. En conjunt, l’atmosfera de la il·lustració és molt bona.


Pregunta: Els dos heu dibuixat moltes il·lustracions en la vostra carrera, però hi ha alguna que us hagi portat gaire problemes?

Toriyama: Hmmmm….deixa’m pensar….Crec que és força complicat dibuixar tancs o cotxes que existeixen en la la vida real. Això és perquè no et pots equivocar en res. Quan em fa molta mandra inventar-me dissenys, acabo fent servir els del món real, i al final acaba sent un problema encara major.

Oda: Per això penso que dibuixar sèries ambientades en la vida actual ha de ser molt complicat.

Toriyama: Sí, jo també ho penso. Aquesta il·lustració va ser una autèntica tortura. Això és perquè aquesta moto existeix a la vida real. No és bo dibuixar coses que existeixen de veritat.

Oda: Bé, no està tan malament… (riure sec).

Toriyama: Amb quina il·lustració has tingut problemes, Oda-kun?

Oda: Al final m’acaben agradant totes quan acabo de dibuixar. És divertit dibuixar il·lustracions. Fins el dia límit d’entrega estic dibuixant, i després, quan el personal de l’editorial s’ho emporta penso: «No vull que s’ho enduguin encara!».

Toriyama: Ets fantàstic! En això som completament diferents. Si fos el meu cas, de ben segur que seria molt divertit.


Pregunta: A partir d’ara, parlarem de personatges. Ens podeu dir quins són els vostres personatges preferits dels vostres manga?

Cor Petit, de Bola de Drac

Toriyama: Jo crec que el meu és en Cor Petit. Ell va ser el primer personatge del meu manga que era de l’estil «té una cara que fa por, però és al·lucinant!». Ja sé que és molt típic que els dolents es tornin bons, però et sents molt bé dibuixant-los!

Oda: Cert. I també fa feliços als lectors. Hi ha una part de tu que se n’alegra tot i que ja sàpigues què passarà.

Toriyama: Sí, sí, Oda-kun. Quin dels teus personatges del teu manga t’agrada?

Oda: Jo? Evidentment, m’agrada en Ruffy. Però el meu personatge preferit és en Gaimon. És difícil pensar en algú millor que ell. Un home que ha estat atrapat en un cofre del tresor durant 20 anys. Crec que és un rerefons genial.

Toriyama: Com pensaves fer-lo en un principi?

Oda: Al principi ell estava en un barril. Però no tinc ni idea de com va evolucionar (riu).

Toriyama: Oda-kun, com poses l’accent en la personalitat d’un personatge a l’hora de crear-lo?

Oda: Em deixo portar. Confio en el que vingui. Primer dibuixo esbossos dels nous personatges. Quan ho faig, sempre escric una o dues línies de diàleg al seu costat. Tot passa de manera natural, ni tan sols hi penso. La primera cosa que diu el personatge normalment em serveix a llarg termini per a poder construir la seva personalitat.

Toriyama: Sí…ja veig què vols dir.

Gaimon, de One Piece

Oda: El personatge es desenvolupa en funció del que estic pensant, «Aquest paio diria alguna cosa com aquesta!».

Toriyama: Ho entenc, ho entenc! Els dos actuem de manera diferent, però la manera de començar és força semblant!.

Oda: De veritat!? (Somriure radiant) M-me n’alegro tant!

Toriyama: Així que tota aquesta creativitat que fa tan feliços els teus lectors et ve de manera natural? O només els intentes fer la pilota?

Oda: Les dues coses.

Toriyama: Està bé, diguem que vas a dibuixar quelcom sense voler fer un gag. Això podria canviar a la meitat?

Oda: Sí, pot canviar, però m’agrada el fet de fer feliç a la gent amb el que veu.

Toriyama: Sí, en aquest aspecte ens passa el mateix.

Oda: Oh! Quan era molt petit, vaig decidir que em convertiria en un artista de manga, així que vaig fer una llista de “coses que dibuixaré quan sigui un artista de manga” quan encara era un lector. Encara conservo moltes d’aquelles idees, de manera que encara tinc molta informació al meu cap com a lector. Així que hi ha una part de mi que pensa en dibuixar allò que podria fer feliços als lectors. Per desgràcia, la manera que tinc d’entendre les coses és diferent de la manera que tenen els nois avui en dia, però quan dibuixo sempre penso: «Què m’hauria agradat llegir quan era jove?».

Toriyama: Això és molt important. Et tornes altre cop en un lector jove a propòsit.

Oda: Sí, de manera que no puc confiar en els altres quan em diuen «això hauria d’anar d’aquesta manera o d’aquella altra». Però si penso que hauria sigut molt feliç llegint-ho quan era petit, puc estar orgullós de mostrar les meves obres al món.


Pregunta: Què pensaves quan vas crear en Ruffy?

Oda: Masculinitat. Bola de Drac té tot allò en què un nen podria somiar (riu), de manera que ho vaig utilitzar com a base per començar i no anar-hi en contra.

Toriyama: Però realment fas llegir als teus fans una sèrie d’aventures. Això és complicat en un gènere amb tants estereotips. Els sentiments que transmet un «món masculí» no estan malament.

Oda: És veritat. A a tothom li costen els «mons masculins», però al final els acaba agradant.

Toriyama: Jo també. Sempre penso «Que típic!» quan ho dibuixo.

Oda: Però si als lectors els agrada…

Toriyama: Al final acabes dibuixant-ho d’aquella manera, no?


Pregunta: Per acabar, podria demanar-vos que us dirigiu unes paraules d’ànims l’un a l’altre?

Oda: Siusplau, siguis lliure de fer el que vulguis! Toriyama-sensei, facis el que facis, jo seré feliç mentre tu segueixis dibuixant il·lustracions, tot i que segurament els de l’editorial et diran coses com «Dibuixa una sèrie!» (riu).

Toriyama: M’agradaria que continuessis amb la teva ratxa dibuixant, Oda-kun. No tinc res més a dir! El meu propi fill devora One Piece, de manera que jo també ho faig… i realment entenc perquè tothom n’està tan boig! Així que a partir d’ara continua treballant al màxim!

deixa una resposta

avatar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Notify of